ADJUSTACE
Příprava hotového díla pro výstavní účely např. paspartováním nebo rámováním.

AEROBRUSH
Neboli americká retuš. Pomocí stříkací pistole se pod tlakem aplikují velmi krycí a tekuté akrylátové barvy na různé povrchy. Zejména se proslavil v osmdesátých letech jako dekorativní technika např. na kapotách aut či motocyklů.

AKRYL
Je barva smíchaná s akrylovou pryskyřicí, pocházející z uměle vyráběné akrylátové nebo propenové kyseliny (vyrobené z nafty). Barvy tvoří pružnou vrstvu. Jsou dobře krycí, dají se aplikovat na plátno, dřevo a jiné nemastné povrchy. Po zaschnutí jsou vodou neředitelné. Proto je nutné vždy bezprostředně po práci umýt štětce, aby se zabránilo jejich zničení. Akrylové barvy jsou dnes velmi oblíbenou technikou pro svoji světlostálost a rychlé schnutí. Jsou k nim vyráběna mnohá média od urychlovačů schnutí až po přípravky zvyšující lesk nebo matnost barev. Velmi dobře se s nimi pracuje jak v lazuře, tak v pastózních vrstvách.

AKVAREL
Malířská technika rozmývaných lazurních (nekrycích) vodou ředitelných barev. K dostání jsou akvarely v tubách, nebo klasičtější v knoflících. Je směsí pigmentu a arabské gumy, která umožňuje maximální rozředění vodou a zachování přilnavosti k povrchu. Mají svoje charakteristická média, která dávají akvarelu širokou škálu možností oblíbené jsou zejména v krajinomalbě.


ALLA PRIMA
Italské označení pro " napoprvé". Technika v níž je konečná malba bez vrstvení, bez podmalby.


ATO-PERO
Tvarované pero pro kaligrafické písmo.

BENÁTSKÉ MÝDLO
Rostlinné mýdlo - významnou složkou je olivový olej- určené pro praní papírových dokumentů. Zpravidla má pH 0,8.

BISTR
Hnědý, průsvitný pigment vyrobený vyvařením sazí z bukového dřeva.


BLINDRÁM
Takzvaný slepý rám. Není ve výsledku viditelný, napíná se na něj zejména plátno, někdy papír.

BRILANTNÍ
Jasný nebo zářivý, používá se v názvu odstínů barev.


BRONZ
Jemný bronzový prášek je základem pro "falešné" zlaté odstíny.

CHRYSOGRAFIE
Malba práškovým zlatem (nebo jiným práškovým kovem) v pojidle.

ČÍNSKÁ KŘÍDLA
Velmi jemná prášková křída, využívaná zejména v restaurátorských postupech. Lze ji použít jako bílý pigment.

CYAN
Rostliná polymetinová barviva, pigmenty.

DAMARA
Pryskyřice z jehličnatých stromů, využívá se k výrobě závěrečných laků. Rozpouští se v terpentýnu a má poměrně vysoký lesk po zaschnutí.

DÁMSKÉ PERO
Velmi tenké perko na kresbu. Je u něj žádoucí vysoká pružnost.

DŘEVOŘEZ
Deska řezaná podélně ze stromu, je opracována dlátky a noži tak, že při tisku jsou tisknuty neřezané plochy. Je to charakteristický tisk z výšky.

DŘEVORYT
Deska slepená ze špalíčků je opracovávaná rydly, je charakteristickou technikou pro tisk z výšky. Jiný název pro dřevoryt je xylografie.

ENKAUSTIKA
Starodávná technika, při níž se míchala barviva s nahřátým voskem, který sloužil jako pojidlo.

FIX
(dříve flomaster) Pero s fibrovým hrotem, kterým rovnoměrně prochází barevný těkavý inkoust, tvořící pravidelnou stopu na hladším papíře. Bez možnosti opravy kresby práce s ním vyžaduje dobré grafické a kresebné zkušenosti. Hodí se pro rychlou lineární práci, ale i šrafování. Hrot mívá různá označení - B - Bold(hrot zploštělý, M- Medium ( hrot střední tloušťky), F - Fine (hrot velmi tenký) atd. Dnes jsou velmi oblíbené štětečkové fixy s kvalitní inkoustovou náplní.

FIXATIV
Ustalovací prostředek, který zabraňuje setření nebo rozmazání pastelu, křídy, tužky, uhlu atd. Dnes jsou na trhu vyhledávané fixativy ve spreji, pro svoji jednoduchou aplikaci. Po vyprchání je bezbarvý.

FIXÍRKA
Nástroj pro nanesení fixativu na kresbu foukáním ústy nebo gumovým balónkem. Používaný zejména před uvedením na trh fixativů ve spreji.

FRESKA
Technika malby prováděná na zeď, pokrytou vápennou omítkou. Pro frescu -secco se omítka nechá uschnout, pak se znovu namáčí a maluje se do vlhkého, kaseinovými nebo jiným jim podobnými barvami.

FROTÁŽ
Tření, resp. Otisk reliéfně strukturované předlohy přetíráním tužkou, grafitem, nebo vytlačováním do papíru.

GEL
Disperzní soustava, v níž disperzní částice tvoří síťovou strukturu (například želatina ve vodě).

GESSO
Gesso (totéž jako šeps) slouží k vytvoření podkladové vrstvy pro malbu olejem, akrylem, akvarelem, nebo kresbu uhlem či pastelem. Gesso je mírně zrnitá hmota na olejové nebo vodní bázi (s akrylovým pryskyřičným pojidlem) zajišťujícím po zaschnutí vodostálou, lehce savou vrstvu a tím připraví podložku, tedy plátno, deskové materiály, omítku apod. pro další práci. Gesso je obvykle bílé, vysoce krycí, ale pro tmavé pozadí se vyrábí i gesso černé. Gesso se prodává jako univerzální (obvykle akrylové) nebo připravené pro jednotlivé techniky.

GLAZURA
Sklovitá vrstva na povrchu keramického výrobku. Je pevná, lesklá a nepropustná.

HLADÍTKO
Nástroj využívaný v grafice na vyhlazení povrchu kovové desky nebo jiných nerovností na pevných podkladech.

IMPASTO
Malba hutnými vrstvami barvy, která se na podklad aplikuje malířským nožem - špachtlí nebo pevným štětinovým štětcem. Dnes jsou k dostání malířské pasty, které nahrazují poměrně nákladnou vrstvu barvy a po zaschnutí se kolorují tak, že vypadají jako impasto.

KALIGRAFIE
Krasopis. Dekorativní písmo dodržuje přísné estetické podmínky. Dnes je velice oblíbená čínská kaligrafie - je samostatným výtvarným oborem a využívá prastaré zkušenosti a techniky. Čínská kaligrafie má také svoje široké specifické pomůcky.

KASEIN
Pojidlo vyrobené z vysráženého mléka. Pracuje se s ním podobně jako s klihem, ale za studena.

KEROTIX
Hustý konzervační voskový lak pro olejomalbu a temperu, který se nanáší tamponem nebo přímo dlaní. Po nanesení se mírným zahřátím zředí a lépe se vsákne do povrchu malby a vytvoří na ní měkkou matnou ochrannou vrstvu.Jeho charakteristické využití je také v konzervování dřeva - je složen z terpentýnu, damarové pryskyřice a včelího vosku.

KLÍH
Materiál jako klíh nebo želatina se používá na přípravu plátna ještě před nanesením podkladového nátěru. Snižuje absorbci - savost, podkladového materiálu. Někdy má využití jako pojidlo barev.

KOVORYT
(kovořez) Technika zpracování kovové desky pro tisk z výšky.

KŘÍDA
Kresebný materiál, který dělíme, jako pastely, na mastný a suchý. Křídy, které jsou jen černé (z pálených kostí nebo břidlice) a bílé (z talku) užíváme na bílý, časteji však barevný papír nejrůznějších tónů, žlutavý, hnědý, šedý, modrý apod., který umožní vyniknout černé a bílé kresbě.

KVAŠ
Akvarelová barva s příměsí krycí běloby. U techniky kvaše jsou téměř nemožné dodatečné opravy, protože barvy zasychají velmi rychle. Na rozdíl od akvarelu však nejde o malbu lazurní, ale transparentní.

LAK
Ochranná povrchová vrstva, dodávající povrchu malby lesklý nebo matný efekt.

LAVÍROVÁNÍ
Doplnění kresby jejím rozmýváním k vytvoření lazurních odstínů jemně doplňujících perokresbu nebo ve svých výraznějších a propracovanějších podobách již hraničící s malířstvím.

LAZURA
Barva silně zředěná, nebo nastavená akrylátovým gelem, která téměř nemá krycí schopnost. Jejím použitím dosáhneme barevného nádechu krytých ploch.

LEPT
Metoda přípravy tisku grafické techniky u tisku z hloubky, kdy linie a tóny obrazu - motivu jsou nakresleny na připravený povrch kovové desky a poté vyleptány kyselinou.

LINORYT
Jedna z grafických technik tisku z výšky. Jako matrice slouží klasické linoleum opracované linorytovým nářadím. Oblíbený pro svoji jednoduchost zejména ve školách a však při detailní a pečlivé práci velmi schopná grafická technika.

MARSEILLSKÉ MÝDLO
Je rostlinné mýdlo určené pro velmi jemné praní papírových dokumentů.

MASKOVACÍ KAPALINA
Využívá se u akvarelové malby, naneseme ji na papír tam, kde chceme nechat nezabarvená místa. Po zaschnutí malby ji snadno prstem nebo gumou odstraníme a zůstanou pro akvarel charakteristické bílé plochy.

MĚDĚTISK
Tisk z hloubky, kde je matricí měděná deska s vyrytým motivem. Používáme sucho jehlu, šábr, skobliny a jiné grafické nářadí. Barvu do rytých ploch vetřeme a tiskneme pod tlakem do vlhkého, k této technice, určeného papíru.

MÉDIUM
Příměsová složka určující vlastnosti barvy, též prostředek k rozpuštění pigmentu.

MODELOVACÍ PASTA
Modelovací pasty patří mezi přípravky pro malbu akrylem, jsou míchatelné se všemi akrylovými barvami a slouží k vytvoření vysoké reliéfní malby. Obsahují plnidla, která po zaschnutí vytvoří tvrdou (tvrdší, než lze vytvořit gelem) plastickou vrstvu.

MONOCHROMNÍ MALBA
Malba plošně jedním odstíne, jedním tónem. Určena jako podklad nebo jako finální vyjadřovací prostředek.

NAPÍNACÍ KLEŠTĚ
Nástroj určený k usnadnění uchycení plátna na blind rám. Mají široké čelisti, díky nimž si plátno snadno před upevněním přidržíme přes okraj rámu.

OLEJ
Slouží v malířství především jako pojidlo olejových barev k rozetření s pigmentem do pastovitého stavu.

OLEJ LEVANDULOVÝ
Éterický olej zpomalující schnutí barvy v olejomalbě např. pro malbu "alla prima".

OLEJ LNĚNÝ
Nejdůležitější pojidlo při přípravě olejových barev, snahou je, aby byl co nejčistší, proto se k jeho čištění používají různé techniky. Dobré vlastnosti má z tohoto hlediska olej lisovaný (ze semen lnu) za studena.

OLEJ LNĚNÝ POLYMEROVANÝ
Zahříváním zahuštěný lněný olej s potlačenou tendencí ke žloutnutí. Hustý pomaluschnoucí olej.

OLEJ MAKOVÝ
Schne pomaleji než lněný olej, ale má dobré využítí ve světlých barvách.

OLEJ OŘECHOVÝ
Olej z vlašských ořechů s perfektní viskozitou.

OLEJ TERPENTINOVÝ
Je velmi těkavý, rychle schne. Používá se tedy ve vrstvené malbě.

OLEJOMALBA
Malířská technika s velkou škálou možností. Základem jsou pigmentové barvy rozetřené s olejem. Vynikající výrazový prostředek, dnes částečně vytlačován akrylovými barvami, které mohou vynikajícími vlastnostmi konkurovat - ne však olejomalbu nahradit.

PAPÍRMAŠÉ
(cartapesta) Hmota pro kašírování vzniklá rozmáčením klíženého papíru.

PASTEL
Velmi oblíbená technika. Její základní dělení je na pastel suchý nebo olejový. Pastel je kreslící tyčinka s vysokým obsahem křídy a pigmentu. Pracuje se převážně na papír, ojedinělá na plátno pastelem olejovým. Je často propojením kresby a malby, podle individuálního zacházení s ním. Pro suchý pastel jsou charakteristické jemné tóny.

PERMANENTNÍ
U barev znamená světlostálá, tedy na světle neměnící odstín.

PEROKRESBA
Kresebná technika prováděná perem lineárně, šrafováním nebo tečkováním.

PHLATOCYAN
Modré až zelené uměle připravené barvivo, pigment.

PIGMENT
Složka barvy, určující jejich tón. Plnící barevný materiál ve formě nespojených částic.

PLASTICKÁ GUMA
Měkká tvárná guma především na uhel a další měkké materiály. Dříve se používala kulička ze střídy chleba. Ideální je však lehce taženou kresbu při hledání správného tvaru spíše opravovat tahem silnějším, než gumovat.

PLÁTNO
Klasický malířský podklad. K dostání jsou plátna celolněná, bavlněná, syntetická nebo různě poměrové směsy. Plátno volíme také podle požadovaného povrchu, jemné nebo hrubé či perličkové.

PLNIDLO
Jeden ze dvou komponentů barvy (druhým je pojidlo), obvykle barevný pigment, který ještě může být doplněn u pastózních barev s reliéfním efektem např. praným pískem nebo mramorovou drtí.

POJIDLO
Jeden ze dvou komponentů barvy (druhým je plnidlo, tedy především pigment), který umožňuje nanášet pigment na danou podložku a drží takříkaje barvu pohromadě. Pojidlem pro např. olejomalbu je za studena lisovaný lněný olej.

POLOTÓN
Lomený barevný tón tvořící u kresby nebo malby přechod mezi světlem a stínem.

PRIMÁRNÍ BARVY
Základní barvy světelného spektra. Světelné primární barvy jsou červená, zelená a tmavomodrá, pigmentové primární barvy jsou azurová, purpurová a žlutá.

PRIMÁRNÍ BARVY
Základní barvy světelného spektra. Světelné primární barvy jsou červená, zelená a tmavomodrá, pigmentové primární barvy jsou azurová, purpurová a žlutá.

PSÁČEK
Plochý štětec s dlouhým vlasem na psaní.

RUDKA
Rudky mají barvu hnědou, hnědočervenou a cihlovou v různých odstínech. Oblíbený kresebný materiál.

RULETA
Grafický nástroj, otočné kolečko z tvrdé rastrované oceli, které se používá na zazrnění desky.

ŠELAK
Přírodní pryskyřice rozpustná v lihu. Používá se na výrobu závěrečných laků na dřevo.

SÉPIE
Kresebný materiál (přírodní nebo umělý) temně hnědého odstínu, původně vzniklý z obranného barviva mořské sépie. Dnes výraz pro temně hnědý odstín.

SGRAFITO
Technika vyškrábávání horního hladkého štuku omítky do hrubší vrstvy.Známí je především tzv. obálkový dekorativní prvek.

SIGNATURA
Značka, podpis výtvarníka na jeho díle, obvykle provedená stejnou technikou jako dílo.

SIKATIV
Přípravek urychlující zasychání olejové barvy, známý je zejména kobaltový. Doporučuje se používat jen do podmalby ve velmi malém množství.

SKVĚLÁ
Ve vzornících barev často označuje bledou barvu, tedy světlejší než světlou, pokud je světlá také použita.

ŠPACHTLE
V malbě nazvaná také malířský nůž. Slouží k míchání barev, nebo přímo k nanesení ve větších vrstvách. Špachtle jsou také modelovací při práci s hlínou nepostradatelné, různých tvarů a ohebností.

SPREJ
Technika nanesení barev pomocí různých druhů rozprašovačů.

STÁLOST BARVY
Stálost - neblednutí barvy na denním světle. Každý pigment má jinou stupnici stálosti.

TEMPERA
Druh malířské techniky, kdy se jako emulze používá žloutek, klih, vosk, pryskyřice atd. barva rychle zasychá a neumožňuje rychlé a jemné přechody.

TERAKOTA
Cihlová barva, barva neglazovaného (režného) keramického výrobku.

TĚRKA
Obvykle papírová tyčinka s hrotem na rozmazání pastelu v prstem nedostupných místech.

TINTA
Kolorovací nebo lazurovací obdoba tuše šedofialového tónu vzniklá z modři, kraplaku a černé tuše.

TISK
Grafická technika, hlubotisk, slepotisk, tisk z výšky atd. Prvotním stádiem pro tisk je vytvoření tiskové matrice a pak několikanásobný počet hotových tisků - stejných nebo obměňovaných, které se číslují. Čím nižší číslo, tím hodnotnější tisk.

TRAGANT
Guma získaná ze stromu, používá se jako pojidlo v akvarelu či v pastelu.

TUHA, TUŽKA
V podstatě se jedná o různě upravený grafit, rozlišujeme tloušťku a škálu tvrdostí.

TUŠ
Černý materiál pro kresbu, psaní nebo lavírování. Je buď v tekutém, nebo tuhém stavu. Známe tuš čínskou, je charakteristická tím, že je v pevném kameni a my si můžeme připravit roztok s různou intenzitou kryvosti.

UHEL
Přírodní nebo syntetický. Prašný nástroj pro kresbu.

VEDUTA
Italský název pro přesné vyjádření městského prostředí v tvorbě.

ZINKOVÁ DESKA
Tenká deska, leštěná a se sraženými hranami, je ideální pro tisk z hloubky.

ZRNO
Struktura podkladu od hrubého po jemné. Rozlišujeme zejména u papíru.