JAK NA AKVAREL Tisk Email

Akvarel patří k nejstarším technikám. Je oblíbený obzvláště v krajinomalbě, protože pomůcky na tuto techniku jsou velmi skladné a barva rychle zasychá. Jedná se o barvu pojenou arabskou gumou, glycerínem nebo medem, jejíž plnidla tvoří kvalitní světlostálé pigmenty. Prodávají se v malých kostičkách tzv. pánvičkách, nebo půlpánvičkách. Další variantou akvarelu jsou velmi tekuté barvy v tubách. Kostičky jsou častější, po jejich rozbalení zjistíte, že se jedná a tuhou barvu naplněnou v plastových mističkách. Pozor každý výrobce má svoje barvy odlišně velké, doporučujeme tedy, zjistit si při první koupi sady, zda se dají jednotlivé barvy doplňovat. Technika akvarelu není obzvlášť náročná na vybavení.

Barvy - nejlepším řešením je začít u základní škály a později barvy doplňovat. Barvy se dají snadno míchat, ale musíme mít namysli, že velmi rychle schnou, proto je lepší při velkých plochách mít odstín již namíchaný od výrobce. Akvarely se proto dělají ve velké barevné škále a nebojte se jednotlivé výrobky míchat. Doporučujeme zakoupit si prázdnou kovovou krabičku cca. Na 24 odstínů. Je prakticky řešená a její vnitřek tvoří i paletka, je dobrá, jelikož její přihrádky jsou variabilní, vejdou se vám tam různé druhy barev. I zde existuje kvalita školní nebo umělecká. Profesionálové volí barvy s vyšším obsahem medu nebo glycerínu, jsou to tzv. barvy mokré a jsou vláčnější a syté.

Poté, co budete mít sestavenou škálu, zorientujte se dobře ve volbě podkladu. Pro akvarel je prakticky jediným podkladem papír. Jedná se o papíry různých rastrů a struktur, různých gramáží. Struktura je pro malíře rozhodujícím prvkem, ale papír by měl být co nejtěžší. Jako ideální se doporučuje gramáž okolo 300g/m. Je známkou opravdové kvality, když je na bloku uvedeno, že se jedná o papír bez kyselin. Obsah kyselosti v papíře by totiž mohl časem malbu znehodnotit. Známkou prvotřídní kvality je také firemní vodoznak v rohu papíru (Fabriano, Canson, Arches atd.). Akvarelová malba v kaligrafickém stylu, tedy lavírovaná, se zvláště vyjímá na jemném rýžovém papíře. Prodávají se lepené bloky - je tam vynechané místo na řezák mezi jednotlivými listy a po proschnutí malbu oddělíme, zůstává krásně rovná. Pokud si koupíme nelepený blok, nebo jednotlivé listy, musíme si podklad připevnit papírovou lepící pásku na rovnou pevnou podložku. Po zaschnutí ořízneme dokola, počítejte tedy při výběru papíru, že se po této aplikaci zmenší.

Akvarelová malba je lazurní, pokud chceme pracovat ve vrstvách, volíme tedy nejprve nejsvětlejší odstíny, krycí schopnost barev je opravdu malá, nejlépe je, se krytí jednotlivých barev vyhnout. Bílá barva se v akvarelu používá velice zřídka, pro zachování bílých ploch se užívá tzv. vykrývací kapaliny.

Vykrývací kapalina (maskovací kapalina nebo graphigum ) je arabská guma, někdy mírně zabarvená, která se nanese na skicu tam, kde chce výtvarník nechat prázdný bílý prostor. Dále maluje a nanáší barvy, nemusí se místům vyhýbat, jsou spolehlivě chráněna. Po dokončení práce jednoduše gumu prstem nebo pryží oddrolí. Tento prostředek mu dovoluje dosáhnout malby živější a uvolněnější. Další efekty dosáhnete snadno nasypáním kuchyňské soli do vlhké malby atd. Pozor překombinování malbě může uškodit. Začínejte od tří základních barev a ke složitostem se doberte až praxí.

Štětce na akvarel - na akvarel se používají zejména kulaté štětce. Výběr štětce je velmi závažnou věcí pro další práci. Štětec by měl být ručně skládaný, aby se zachovalo přirozeného tvaru zúženého vlasu. Štětce přírodní - kuní, sobolí, veverčí atd. prostě jemné, jsou výborné na natáhnutí barvy. Jsou velmi savé a barvu pěkně rovnoměrně pouštějí. Zainvestujte, aby s barvou nepouštěli i chlupy. Kulaté syntetické štětce krásně drží tvar, jsou tedy vhodné na konturu nebo na detail. 
Někdo používá i velmi jemné ploché štětce, pro zabarvení velkých ploch. Tady je nutné skutečně dbát na to, aby nepouštěli chlupy a aby jste při prácí dodržovali jeden směr tahu a nepřekrytí vrstev - mluvíme-li o pěkné monochromní ploše. Nechte se unést čínskými kaligrafickými štětci, malba s nimi je svižná a mají svoje specifika. Do vlhké barvy je taky účinným efektem obtiskovat mořskou houbičku. Je to skvělý efekt při malbě oblohy. Barvu nesouvisle odsává a dělá přirozený rastr.

Stejně jako u ostatních technik, ani zde neplatí žádné příkazy a rozkazy. Každý má svůj styl a díky jeho nalezení i přes nepříliš vhodné kombinace, se akvarel stává skvělou výrazovou technikou.