JAK NA KRESBU Tisk Email

Kresbu můžeme vnímat jako samostatnou nebo pomocnou techniku. Náčrt kreslícími prostředky funguje jako příprava pro malbu. Budeme zde ale mluvit o kresbě jako konkrétní technice výtvarného vyjádření. Z hlediska historie se jednalo v podstatě o první výtvarné projevy, vzpomeňte na první jeskynní kresby uhlem a rudkami na stěnách např. ve vyhlášené Altamiře či Lascau. Již tenkrát naši předci používali dodnes oblíbené materiály. Uhel přírodní nebo lisovaný je dodnes skvělým materiálem pro realistickou kresbu. Je oblíbený pro možnost stínování a ubírání plastickou gumou. Hotové uhlové práce je pro jejich prašnost nutné fixovat. Další přírodní materiál je již zmíněná rudka. Rudka je v podstatě lisovaná hlinka k dostání v několika odstínech v tyčinkách nebo jako náplň ve dřevěné tužce. Tyčinky lisovaných kresebných materiálů můžeme pro pohodlnější práci upevnit do krajonu tzv. padací tužky. Klasická tužka tj. grafit ve dřevěném plášti je patentem firmy Koh-i-noor a na trhu má dnes již neodmyslitelné místo. Grafitové tužky jsou k dostání v široké škále tvrdostí od velmi měkké 8B přes značení HB až do tvrdé rýsovací 8H. Někteří výrobci mají rozpětí i větší. 
Do kresby také zahrnujeme práci s inkoustem a tuší. Používáme pera na násadky v různých tvrdostech a velikostech. Pro rychlou a přesnou práci vřele doporučuji pero plnící. Při jeho koupi nepodceňujte cenu a kvalitní značku.

Zatím jsme se věnovali kresbě ne příliš barevné. Je mylnou myšlenkou, že to tak je vždy. Kresba může být i pestrobarevná. Mluvím o pastelu a pastelkách. Suché pastely jsou jemně spojené pigmenty. Od profesionálních značek je k mání několik desítek odstínů. Můžeme kreslit liniemi nebo plochou. Barvy jednotlivých pastelů se do sebe dají na papíře vtírat a překrývat. Důležitý je také podklad, který volíme, vhodný je papír s rastrem, vyráběný v mnohých odstínech. 
Podobně se pracuje i s pastelem olejovým, je měkký a barvy jsou sytější. Po kresebném ztvárnění, opět na speciálním polokartonu, je ještě můžeme rozmývat terpentýnem. Kresba se pak jaksi ztrácí v malbě. Práce s pastely je výborná vyjadřovací technika pro kresbu realistickou i abstraktní. Suché pastely jsou také vhodným doplňkem uhlu a rudek.

Pastelky, barvičky, barevné tužky- používaných názvů je několik. Všichni je známe již ze školních let. Dnes je ovšem o poznání větší nabídka. Pro začátek doporučujeme pastelky školní kvality a postupně doplňovat těmi kvalitnějšími, nebo koupit tzv. uměleckou kvalitu, často označovanou předložkou poly-. 
Jsou tvrdší, než pastely, proto opatrně s předimenzováním formátu, prakticky se nedají roztírat, když ovšem pominemepastelky akvarelové. Jsou v podstavě novinkou v kresbě. Můžeme je rozmývat vodou, nebo malovat do vlhkého podkladu. Doporučujeme papír na akvarel, který je připraven na práci s vodou.

Především u prašných kresebných technik je dobré být připraven i ostatními pomůckami.
Plastická guma - velmi měkká guma, která setře skvěle uhel, měkké tužky. Slouží také dobře jako prostředek na vytvoření světel odebráním kresby v závěrečných fázích. Její použití může dát kresbě hloubku, které jiným prostředkem nedosáhnete. Těrka - jedná se o slisovaný kartónek do tyčinky tvarovaný na obou koncích do špičky. Stínujeme jí tam, kde by byl prst příliš silný např. v záhybech draperie, začišťujeme výrazné tahy, jemně rozmazáváme detaily. Fixativ - závěrečný lak na kresbu. Je to jen šelak rozpuštěný v lihu. Neudělá ani lesklý ani matný efekt. Jen kresbu dostatečně zakonzervuje před rozmazáním.

Při práci je nutné neustále dodržovat čistotu rukou a pracovního prostředí. Očišťovat, gumovat a pečovat o rozpracovanou kresbu je někdy pracnější, než si na stole pořádně uklidit, udělat na vše své místo a umýt si včas ruce.